- Štítky blogu
- tvrzené sklo
- mobil
- lepení skla
- temperované sklo
- kryt na mobil
- kryty na mobil
- android
- aliexpress
- obal
- clo
- uv sklo
- pošta
- uv glass
- 5d sklo
- odstranit
- příslušenství
- pouzdro
- wish
- výběr
- odolný kryt
- kryt s fotkou
- typ telefonu
- kapsička na mobil
- univerzální pouzdro
- ztracený
- obal na mobil z vlastní fotky
- pružné sklo
- iphone
- 9H
- 9h
- držák do auta
- magnetický držák
- indukční nabíjení
- magnetické pouzdro na mobil
- super kryty na mobil
- nefunkční
- odolnost skla
- sklíčko
- 7h
- rady
- mobily
- halo efekt
- mobilpouzdra
- objektiv
- focení mobilem
- apexel
- hybridní
- lepení
- aktualizace
Potřebujete poradit?
Proclení zásilky jsme zkusili na vlastní kůži
Jak asi víte, od 1. října 2021 se mění způsob proclívání zásilek (hlavně) z Číny. Řekli jsme si, že vyzkoušíme jak to vlastně je, co je třeba vědět a máme pro Vás i pár rad, aby Vás to nestálo zbytečně mnoho peněz.
Co je třeba vědět na začátek?
Vytvoříte si objednávku např. na Wish nebo Aliexpress na cokoliv, už je opravdu jedno, že má zboží hodnotu více jak 22 EUR, už na tom nezáleží. Prodejce Vám zboží odešle. Obvyklá cesta je naložení do kontejneru a po moři se dostane až do Belgie, kde je hlavní překladiště pro Evropu. Odtud se po souši dostane až do hlavního překladiště České pošty v Praze, kde je nutné zboží proclít. Pošta Vás zastupuje v celním řízení, což je nejjednodušší, ale není to zadarmo. A zde to vše začíná.
Náš balíček cestuje
Abychom to vyzkoušeli, kolegyně objednala na Aliexpressu led světýlka do zahrady v ceně 10.25 Eur což je cca 261 Kč. Čekali jsme tedy několik týdnů, než se pošta ozve s avízem o uložení zásilky a bude požadovat dokumenty k proclení balíčku. Jenže ouha.
Zádrhel č.1: | Není povinností pošty Vás o příchodu zásilky informovat. Je to pouze v případě, že digitální data k zásilce obsahují Váš e-mail nebo telefonické číslo. Ale ani tomu se nedá věřit. |
Jak je všude avizováno, proclení zásilky od pošty stojí 97 Kč s Vaší součinností, nebo 150 Kč bez Vaší spolupráce. Jelikož byl balíček už na poště proclen, nezbývalo, než zaplatit. K naší součinnosti tedy nedošlo a platba za proclení byla 150 Kč. Žádné avízo samozřejmě nepřišlo, balíček se prostě proclený objevil na poště. Tečka.
Další poplatky, které Vás nemile překvapí
Částka 150 Kč samozřejmě není konečná, protože se ještě musí zaplatit DPH 21%. Zde jsme byli zaskočení celkovou platbu 279 Kč za vše a nějak nám to dle poplatkového lístku nesouhlasilo. Poplatkový lístek je lejstro, které Vám po zaplacení dají na poště do ruky, takový doklad o tom, co jak stálo a za co je částka účtována.
U nás byl daňový základ 615 Kč. Ale přeci 261+150 není 615 !!!! Zbrunátněli jsme, protože samozřejmě to nesouhlasí s tím, co uvádí pošta ohledně proclívání zásilek na svém webu.
Zádrhel č.2: | Základ daně se počítá z ceny zboží, ceny dopravy a ceny proclení. Jenže doprava na zboží byla zdarma, takže dle ceníku pošty je doprava 204 Kč, a to se použilo jako základ daně. |
Takže už to tedy chápeme, ne? Je jedno, že jste měli dopravu zdarma. Poštu to nezajímá a ze svého ceníku jí tam doplní, takže dalších cca 42 Kč zaplatíte navíc (v našem případě). DPH totiž musí být zaplaceno z ceny zboží a ceny dopravy. Doprava tedy nemůže být nula. Z nuly žádné DPH není a tak to nemůže být. Doplníme tedy nějakou částku a z té bude vypočteno DPH.
Dáme si to do tabulky:
Cena zboží při nákupu | 261 Kč |
Doprava zboží od prodejce | 0 Kč |
Základ daně k výpočtu DPH | 615 Kč |
Zaplacené DPH | 129 Kč |
Cena proclení v zastoupení ČP | 150 Kč |
Celkově na poště zaplaceno | 279 Kč (cena proclení + dph za zboží + dph za poštovné) |
Celková cena za zboží | 540 Kč |
Takový je tedy výsledek, zda se to vyplatilo je na posouzení každého čtenáře.
Doporučení
Samozřejmě celý systém je nastaven tak, aby Vás prostě tzv. "podojil", ale najde se pár rád, jak nebýt za hejla a trochu se tomu bránit.
Rada č.1 | Jakmile budete mít číslo balíčku od prodejce, kontrolujte přes aplikaci ECEP, zda je balíček už v evidenci pošty. Jakmile se objeví, proclete si jej sami, ušetříte 53 Kč. |
Rada č.2 | Balíček si musíte hlídat sami, není zaručeno, že Vám přijde avízo o příchodu zásilky. Dle diskutujících na jednom fóru se stává, že balíček jeden den není v evidenci a druhý den už nejde proclít, protože pošta už začalo celní řízení, ale bez Vaší součinnosti. Pozor na to. |
Rada č.3 | Poštovné zdarma už neplatí. Zaplatíte za něj. Takže buď prodejce na etiketu balíčku uvede poštovné, ze kterého se bude vypočítávat DPH, nebo na balíčku bude uvedeno „cena dopravy je již obsažena v ceně zboží“. Zaplatíte v tomto případě za dopravu nulu. Pokud cena poštovného není uvedena, nebo je FREE, pošta Vám dle ceníku dopravu doplní a zaplatíte z ní DPH. |
Rada č.4 | Není dobré v celním prohlášení lhát. Může Vás to přijít draho. Celníci mají možnost požádat banku o výpis Vaší platby a pokud to nesouhlasí, může být zahájeno správní řízení. |
Rada č.5 | Je třeba zvážit, zda zboží objednat z Číny, nebo si najít nějaký tuzemský e-shop se stejným zbožím. Sice o něco málo dražším, ale máte záruku a klid na duši. |
Rada č.6 | Celá tato záležitost nám zabrala spoustu času a nervů a vhledem k tomu, že jsme za zboží zaplatili ještě více jak 100% navíc se nám to nevyplatilo. Stejné zboží lze koupit v tuzemských e-shopech za stejnou cenu, dodání do druhého dne, se zárukou a bez nervů - zvažte podobný přístup. |
Závěrem
Cena za dopravu nás nemile překvapila. Pravda, všude je to uváděno, ale předpoklad byl, že když je doprava nula, tak se z toho platí i nula DPH. Na webu České pošty si můžete přečíst "nejčastější otázky", je tam spousta zodpovězených dotazů, ale o tomto problému ani tečka. Také jsme byli zaskočeni minimální snahou pošty o získání Vaší součinnosti na proclení. Je to ale logické. Kontaktovat Vás je nějaká činnost a to stojí peníze. Paradoxně tak poště zaplatíte méně, pro poštu je lepší, když rovnou zásilku proclí -> méně práce = více peněz.